Mihail Sturza
Corupție și tunuri imobiliare în vremea lui Sturza
[..]
„Născut în 1795, împodobit cu o cultură clasică, posedând minunat limba
franceză, Mihail Sturza trecea de cel mai învăţat boer din Moldova.
N.
Șuțu în memoriile sale îl descrie: „spirit
subtil. viclean, strălucitor prin cunoştiintele variate şi uşurinţa vorbei în
franţuzeşte, grecește şi româneşte”.
Acestor
calităţi datoreşte faptul de a fi numit de Scarlat Calimah Vodă în 1814, adică
la vârsta de numai 19 ani, Epitrop al eforiei şcolare alături de Veniamin
Costache.
Ca
şef al boerilor moldoveni refugiati în Bucovina sub Ioniţă Sturza. protestează
la consulul rusesc înpotriva ridicărei persoanelor din condiţia cea mai de jos
la ranguri mari boereşti.
Însă
ajuns Domn, lasă departe în urmă pe ruda sa, înmulţind numărul boerilor de la
853, câţi erau la înscăunarea sa, la 3.750, câţi se aflau în 1849 la ieşirea sa
din ţară.
În
1824 pentru a putea reintra în țară, fără a fi arestat, cere a fi primit supus
rus agentului austriac. Lippa îi declară însă că Moldova i se pare tot atât de
mare pentru dânsul cât e de mare Rusia pentru ruşi sau Austria pentru
austriaci.
Influența
lui Sturza pe lângă ruşi creşte. Kisselef îl numeşte în 1830 membru în comisia Regulamentului Organic pentru Moldova alături de C. Paşcanu.
Tot
în acest an îi găsim numele într-un act prin care trei boeri moldoveni îi
promit 100 de galbeni pentru a obţine pentru ei slujba goştinei (antrepriza
dărei pe oi şi pe porci'').
Tot
în 1830 e trimis cu Vilara şi cu Asaki la Petersburg în vederea redactării
definitive a proiectului Regulamentului Organic.
În
1834 în urma stăruinţelor ruseşti e numit Domn şi plecând la Constantinopol
pentru a-şi lua investitura se căsătoreşte, după 12 ani de la despărtirea de
prima nevastă, cu fiica lui Vogoride, refuzată de Ghica, obligându-se în scris
față de grec, că timp de10 ani nu va ridica chestia mânăstirilor închinate.
Începe
Domnia.
Sturza
avea datorii mari mai ales faţă de zarafii ovrei.
Institue
o comisie care să facă cartografia jidovilor şi a însemna pe acei care nu ar
înfăţişa nici o chezăşie pentru ca unii ca aceştia să fie depărtaţi din
pământul Moldovei.
Evreii
speriaţi aleargă la bancherul Michel Daniel care primit de Domn îi predă
polițile sale, de față fiind numai Petre Asachi. Datoria către doctorul Viala
fu transformată în rentă viageră în schimbul unei mănoase situaţii medicale.
Sturza
a făcut lucruri bune în administraţie, dar le vedea pe toate prin prisma
interesului său personal. Şoseaua Moldovei ce unea Bucovina cu Galaţi, o
lucrare trainică, a trebuit să treacă prin moşiile Domnului.
Un
alt Sturza, Dimitrie, fostul prim ministru al Regelui Carol i s'a înpotrivit o
viață întreagă contra construirii unei şosele cerută de un judeţ - Tutova mi se
pare - deoarece şoseaua atingea moşia sa şi Dimitrie Sturza nu voia să fie
bănuit că pune situaţia sa politică în cumpănă pentru avantaju] său personal.
Având
un mare credit pe lângă ruşi, Mihai Sturza a numit în guvern numai boerii care
îl serveau în marea poftă ce avea de a strânge avere.
Izvoarele
aducătoare de venituri ce curg în punga sa sunt de toate felurile. Vinde
numirile şi înălţările de ranguri boereşti. Pentru Toderiţă Balş neîntrecut în
vanitate, capătă o decorație turcească în briliante. Îl numeşte inspector
general al miliției şi inventează pentru el titlul de baş boer.
Balş
adoptă pe Domn şi îi lasă în 1840 întreaga sa avere. Neculae Canta unul din
confidenții lui Sturza, ca să ajungă Ministru de Interne, cumpără postul cu
3.000 de galbeni.
Odată
un ram de administraţie secat prin astfel de vânzări, domnul devine indiferent
şi interesul său porneşte spre alte exacţiuni.
Nici
cele bisericeşti nu sunt respectate şi când, după senzaționala demisie a
Mitropolitului Veniamin, Sturza reuşeşte a păşi la alegerea succesorului său,
se află că episcopul de Roman, Meletie Brandaburul, se împrumutase în ajunul
alegerii cu 17.000 galbeni. Meletie e ales Mitropolit.
Schimburile
de moşii rotunjesc de asemenea averea lui Sturza. Lua moşii din Bucovina şi da
moşii din Moldova, nesigur pare-se de viitorul său şi doritor de a-şi asigura
averea sub scut străin). Se vorbea că o moşie schimbată din Moldova contra
moşiilor bucovinene a Mânăstirii Slatina, în valoare de 50.000 galbeni, valora
numai 13.000 de galbeni.
Afacerile
din Bucovina fuseseră pregătite de mult.
Încă
în primul an de domnie Sturza se gândea să pună în siguranță o parte din averea
ce avea să vină. Şi era doar numit domn pe viață. Agentul austriac Wallenburg
raportează lui Metternich că Domnitorul doreşte să dobândească o mare parte a
proprietătilor bisericeşti ce sunt de vânzare în Bucovina. Şi adaugă „prin acest chip Domnul Sturza s'ar găsi pus,
printr-o mare parte a averii sale, sub legile şi jurisdicția austriacă şi ar fi
astfel interesat a favoriza drepturile şi interesele noastre în Moldova”.
Sturza
obţine de asemenea pentru fii săi, Dumitru şi Grigore, luarea în arendă a
multor moşii mănăstireşti cu preţuri foarte scăzute.
Lista
sa civilă era mai mică în Moldova, care era mai săracă, și i se pare
neîndestulătoare şi cere stăruitor să fie egalătă cu aceea a domnului Muntean, ceea
ce îi reuşeşte în 1841.
Obține
pentru el de la consulul rusesc taxa exportului cerealelor, evaluată la 800.000
lei vechi pe an, sumele casei rezervei şi tot felul de alte avantaje.
Regulamentul
Organic e pus la contribuție şi interpretat după cum o cereau interesele
speciale.
Afacerile
judecătoreşti, cumpăna dreptății, dau prilej de îmbogăţire.
Nu
degeaba Vasile Alecsandri pune în scenă asemenea moravuri.
Apostilele
Domnului devin capricioase şi ceea ce astăzi hotăreste într'un fel, mâine
hotăreşte altfel.
În
1842 Domnul scrie că „locuitorii moşiilor
întoarse prin judecată se pot înturna la urma lor, după buna lor voie,
neputându-se face vreo silă, fiindcă sătenii moldoveni sunt slobozi”.
Iar
în 1844 hotărăşte că „se va îngrădi cu
totul strămutarea dela un loc la altul, afară de cei ce vor fi învoiţi de
visterie”.
Averea
se adună la avere şi indigestia începe.
De
unde la începutul domniei, Sturza pătrunde cu mintea lui ageră în toate tainele
administraţiei, acum domnul e învinuit de indolență, lucrând foarte rar cu
miniştrii şi lăsând pe slujbaşi să stoarcă banii norodului.
Plângerile
la Consul şi la Petersburg se înteţesc şi chiar guvernul imperial găseşte că situaţiunea
devine intolerabilă. Revolta prinde teren, se tipăresc broşuri prin care Vodă e
ocărit.
Se
invocă însă argumentul că Sturza e deja bogat, pe când urmaşul său ar avea
de-abia să înceapă drumul spre îmbogăţire.
Faimoasa
broşură din 1846 tipărită la Bruxelles „Michel
Sturza et son Administration”, face socoteala bogățiilor adunate de Domn şi
cifrele indică 2.168.600 de galbeni; altele, publicate ulterior, taxează
moşiile domneşti la 4 milioane, iar plasamentele în străinătate şi numerarul la
alte 4.000.000 de galbeni.
Aşa
pleacă din tară în 1849, şi gândul nostru se întoarce la fanarioţii din trecut
când strânsura averilor nu părăsea țara decât odată cu Domnul fricos care,
mânând din urmă cele 40 sau 50 de care pline cu mătăsuri, blănuri, juvaericale
şi saci cu galbeni şi fericit că a scăpat la timp de lovitura morţii, trecea
noaptea granița țării pentru a duce o viață liniştită şi bogată, sau, a putea
da mai pe urmă, cu aurul strâns, o nouă lovitură la unul din scaunul țărilor
române.
Un
verset din Biblie pomeneşte de o viață plină de păcate şi de o singură faptă
bună care deschide poarta raiului.
Cu
toate slăbiciunile și marile sale păcate, asemenea lui Vasile Lupu, Mihai Surza
prin imboldul ce a dat învătământului în Moldova, are drept la recunoştiinta
poporului român.
Încă
din fragedă vârstă, făcând parte din epitropia eforiei şcolare, ajutat de
inteligență şi de studiile sale adânci, a putut pătrunde toate tainele
problemei învățământului.
Ca
domn avea să rezolve importanta chestiune a restituirii celor trei moşii ce
fuseseră dăruite de Vasile Lupu şcolii de la Trei Ierarhi (Iași).
Dreptul
de proprietate asupra moşiilor (tăinuit de călugării greci) a fost descoperit
din întâmplare după o copie a unui hrisov a lui Ştefan Gheorghe succesorul lui
Vasile Lupu. Eforia şcoalelor aduce chestiunea înaintea lui loniță Vodă Sturza
care amână procesul, iar Kisselef hotărî că se va supune spre întărirea
Domnului viitor.
Divanul
lui Sturza, influențat de greci, vroia să amâne procesul până la regularea mănăstirilor
închinate.
Sturza
ceru însă ținerea unui nou divan sub președinția sa şi hotărî ca cele trei
moşii să fie date în stăpânirea Epitropiei şcoalelor. Prin aceasta, moşiile au
fost câştigate de învăţământul românesc.
Dar
faptele mari culturale ale lui Mihai Sturza au fost înființarea Academiei
Mihăilene şi trimiterea regulată a tinerilor români ca bursieri în străinătate
pentru complectarea studiilor.
Deocamdată
deschide cursul anului 1 de filosofie la gimnaziul Vasilian redeschis, iar în
1835 cumpărând şi casa lui Petrache Cazimir se deschid cursurile Academiei cu
mare pompă în ziua de 16 iunie, domnul însuşi ținând cuvântarea de inaugurare.
Primii profesori sunt Flechtenmacher, francezul Maisonnabe, apoi doctorul
naturalist Cihac. Patru ani după aceasta corpul profesoral începe să se
completeze cu tinerii români reîntorşi din străinătate: Alexandru Costinescu,
C. Zefirescu, Teodor Stamati, ardeleanul Petre Câmpeanu, apoi Săulescu.
Domnul
stăruie pentru înființarea unei biblioteci şi dăruieşte 600 de volume alese.
Trimiterea de bursieri continuă: Vasile Scriban Popescu care a fost Filaret
Scriban, Leon Filipescu, Alecu şi Grigore Romalo, Matei Millo, Gh. Panaitescu.
Sunt numiți alţi profesori care ridică valoarea cursurilor în limba românească la
înălţimi nebănuite: N. Docan, Ion Ionescu. M. Kogălniceanu, Ion Ghica.
Activitatea
Academiei şi a tineretului întors din străinătate face să se dezvolte în laşi
un curent de idei noi şi generoase, iar cuvintele de patrie, origine latină,
independență, libertate şi Unire au arătat guvernului rusesc, că țara păşea pe
o cale nouă şi că acea cale era potrivnică ideii de dominațiune rusească a
țărilor române.
Şi
deoarece Academia nu putea fi desfiinţată, întrucât chiar Regulamentul Organic
pomenea de şcoli mai înalte, s-a început sub inspiraţiunea consului rusesc să
se ia tot felul de măsuri, să se invoace fel de fel de argumente, pentru ca
Academia să nu mai poată fi un lăcaş national românesc.
S-a
invocat insuficiența şi sărăcia limbii române, lipsa de cărţi româneşti; s-a
cerut îndrumarea învăţământului spre ramurile practice ca agricultura.
industria şi negoţul; s-a pledat pentru oprirea fiilor de boieri de a pleca în
străinătate înainte de a învăţa Ia Academie şi se cerea ținerea celor mai multe
cursuri în franţuzeşte.
Până
şi cărturarii români sunt câştigaţi acestor idei înşelătoare. Aşa şi C. Negruzi
convenea că „lipsesc cărţile necesare
pentru studii mai înalte”. Şi voinţa consului, obediența acum nepăsătoare a
Domnului făcură ca scopul urmărit să fie atins: în 1847 Academia Mihăileană fu
transformată în colegiu franțuzesc.
Nu
mai mult timp decât şcoala lui Vasile Lupu de la Trei Erarhi, a îndeplinit
Academia din laşi rolul ei cultural de luminare a tineretului românesc.
Dar
după cum deceniul de activitate culturală de la Trei Erarhi a putut sădi în
poporul românesc forța latentă de păstrare a conştiinţei româneşti, tot aşa
deceniul Academiei Mihăilene a făcut să se nască o flacără de deşteptare
naţională pe care n'a mai putut-o stânge nici chiar desfiinţarea şcolii.
Puterile
deşteptate au trecut peste Domn şi au netezit drumul întregirei neamului
românesc.
De
aceea, cu mare dreptate, Regele Carol al II-lea deschizând anul acesta
Cursurile Universităţii din laşi, a redat acestei Universităţi numele de
Academia Mihăileană din Iaşi.
Oamenii
trec, cultura rămâne.
Judecata
istoriei a deschis lui Vasile Lupu şi lui Mihai Sturza larg poarta Panteonului
nostru, unde se păstrează amintirea tuturor celor care au ajutat neamul nostru
să-şi înalțe şi să-şi înobileze gândul”.
Fragment
din „Comunicarea făcută la Cercul
Ieșenilor din București în noiembrie 1833” de Mihail Kogălniceanu
Trimiteți un comentariu